Методичні рекомендації щодо викладання природознавства

Методичні рекомендації щодо викладання
природознавства у 2017/2018 навчальному році


На виконання Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа» на період до 2029 року з метою модернізації навчальних програм для 5-9 класів на основі компетентнісного підходу у 2017/2018 н.р. оновлено та відкореговано основні завдання навчального предмета «Природознавство». Звертаємо увагу учителів природознавства, що навчальна програма із природознавства для 5 класів зазнала змін. Тому необхідно оновити календарно-тематичне планування.
Відповідно до Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 р. № 1392, у програмі предмета «Природознавство» визначено такі змістові лінії: «Методи пізнання природи. Природознавство – комплекс наук про природу»; «Об’єкти і явища природи. Природні й штучні системи»; «Земля – планета Сонячної системи. Умови життя на Землі»; «Людина і природа. Природне середовище і життя людини. Охорона і збереження природи».
Типовими навчальними планами для вивчення навчального предмета «Природознавство» у 5 класі передбачено 2 навчальні години на тиждень. Загальний обсяг навчального часу становить 70 год.
Із основними змінами навчальної програми з природознавства для 5 класів можна ознайомитися за електронним посиланням: https://www.ed-era.com/mon59/.
Затверджені оновлені програми в електронному вигляді розміщені на сайті www.mon.gov.ua у розділі: Діяльність – Освіта – Загальна середня – Навчальні програми 5-9 клас 2017 або за електронним посиланням: http://mon.gov.ua/activity/education/zagalna-serednya/navchalni-programi-5-9-klas-2017.html.
Для засвоєння навчального змісту предмета «Природознавство» особливе значення мають такі методи і прийоми навчальної діяльності школярів, як спостереження, проведення нескладних дослідів, вимірювань, робота з різними інформаційними джерелами тощо. Тому в кожному розділі програми виділено рубрики «Практичні роботи», «Практичні заняття», «Дослідницький практикум», «Навчальні міні-проекти».
«Практичні роботи», «Практичні заняття» та «Навчальні проекти» проводяться і реалізуються на уроці.
Практичні роботи – традиційна форма організації навчання. Вона розрахована на весь урок і обов’язково оформлюється в зошиті, перевіряється та оцінюється учителем.
Практичні заняття – новий від навчальної діяльності, який передбачає і лабораторний, і демонстраційний експерименти. При цьому необхідно навчити п’ятикласників спостерігати та занотовувати спостереження, а також робити висновки на їх підставі. Робота учнів оцінюється вибірково на розсуд учителя.
Незвичною для дітей формою роботи є дослідницький практикум. Певною мірою його можна реалізувати під час уроків. Але частина дослідів передбачає певний час та значну підготовку до їх проведення, тому їх можна проводити як домашній експеримент або позакласні заходи.
Учні мають робити проект самостійно (від планування до презентування продукту), проте з обов’язковим супроводом учителя та можливістю постійного консультування з ним. Рівень їх самостійності та завдання для виконання визначає вчитель. По мірі того, як учні набувають конкретних навичок здійснення проектної діяльності, зростає частка їх самостійності у виконанні проектів.
Упродовж навчального року учні виконують 4 обов’язкових проекти. Пропонуємо учителям природознавства ознайомитися із розробками та алгоритмами виконання навчальних проектів та їх оцінюванням за електронним посиланням:  http://prirodaprojects.blogspot.com/.
Зауважуємо, що кількість проектів і тематика, в залежності від навчальних цілей, які ставить перед учнями учитель, особливостей класу, досвіду учителя і учнів у виконанні проектів, можуть бути змінені. Рекомендуємо учителям природознавства узгодити кількість проектів у кожному класі з учителями інших навчальних предметів і у разі потреби, деякі проекти з природознавства проводити як міжпредметні, наприклад, з інформатикою, математикою, мовою і літературою та історією. Це значно зекономить час і підвищить рівень здобутих учнями ключових компетентностей.
Для легшої адаптації учнів 5 класів при переході із початкової до основної школи, рекомендуємо розглянути учителям природознавства можливість використання на уроках зошитів на друкованій основі з грифом МОН. Зокрема, робочі зошити, які містять  практичні роботи із описом виконання ходу роботи, практичні заняття та дослідницькі практикуми із алгоритмами та міні-проекти із планами їх виконання. Контроль знань учнів можна проводити як в окремих зошитах або на аркушах, так і друкованих зошитах для тематичного контролю знань з природознавства. Для оцінювання начальних досягнень учнів керуватися Критеріями оцінювання навчальних досягнень учнів у системі загальної середньої освіти, затвердженими наказом МОН від 21.08.2013 №1222. Обов’язковими видами оцінювання є: поточне, тематичне, семестрове та річне. Рекомендована кількість тематичних оцінок відповідно до 70 годин на рік – 6 тематичних. Необхідність збільшення кількості тематичних визначається учителем.
Зауважуємо на обов’язковому проведенні однієї контрольної роботи впродовж семестру, двох – за рік.
У рамках підготовки до майбутньої сертифікації учителів природознавства, зокрема зі знання предмету, пропонуємо проходити он-лайн підготовку за посиланням: https://nenc.gov.ua/certification/.
Повідомляємо, що на сайті Міністерства освіти і науки України за електронним посиланням: http://mon.gov.ua/activity/education/zagalna-serednya/gromadske-obgovorennya-program-10-11x-klasiv.html триває громадське обговорення навчальних програм інтегрованого курсу «Природничі науки» для 10-11 класів, які наберуть чинність із 2018/2019 року. Рекомендуємо учителям природознавства обов’язково долучитися до громадського обговорення.
Для роботи з обдарованими учнями пропонуємо організувати учнів до участі у Міжнародній природознавчій грі «Геліантус», яка відбудеться 15 листопада 2017 року (реєстрація триватиме з 1 вересня до 15 жовтня 2017 року на сайті: http://www.helianthus.com.ua/). Також із метою підвищення фахової ерудованості й рівня тестологічних знань пропонуємо долучатися учителям природознавства до участі у конкурсі «Геліантус-учитель». Участь учителів є безкоштовна й анонімна. З усіма питання щодо участі у грі звертатися до регіонального представника: П.С. Чухненко.
Учителям природознавства у 5 класі необхідно закласти основні уявлення про оточуюче середовище, не спотворюючи природничу картину світу і зосереджуючи увагу на міжпредметності.
Враховуючи вищевикладене, пропонуємо розглянути подані матеріали на засіданнях районних/міських методичних об’єднань учителів природознавства у 2017/2018 навчальному році. Стежити за інформацією на сайтах МОН, ІМЗО, ДОН, ІППОЧО, яка може бути оновлена.




Немає коментарів:

Дописати коментар