Складено згідно з
навчальною програмою для загальноосвітніх
навчальних закладів, БІОЛОГІЯ 6– 9
класи.
Програма затверджена Наказом Міністерства освіти і науки
України від 07.06.2017 № 804
Наведена кількість годин на вивчення кожної теми є орієнтовною.
Послідовність тем у межах одного навчального року вчитель може змінювати на
власний розсуд (без порушення логіки викладання). Елементи змісту, які є
необов’язковими й можуть вивчатися опційно (за вибором учителя), виділено курсивом; так само виділено опційні
складові очікуваних результатів навчально-пізнавальної діяльності учнів.
Виконання та захист проектів передбачає проведення учнями дослідницької роботи
і представлення її результатів; проекти інших типів (творчі, інформаційні тощо)
вчитель може впроваджувати додатково за бажанням. Кожен учень упродовж
навчального року має взяти участь хоча б в одному навчальному проекті.
Календарне планування уроків біології людини у 9 класі
(70 годин – 2 години на тиждень, із них 2 години – резервних)
№
п/п
|
Теми уроків
|
Лабораторні роботи,дослідження,проекти
|
Дата
|
Д/з
|
Вступ (орієнтовно 2 год)
|
|
|||
1
|
Біологія як
наука. Предмет біології. Основні галузі
біології та її місце серед інших наук.
|
|
|
|
2
|
Рівні організації
біологічних систем. Основні методи біологічних досліджень
|
|
|
|
Тема 1. Хімічний склад
клітини (орієнтовно 8 год)
|
||||
3
|
Вода
та її основні фізико-хімічні властивості. Інші неорганічні сполуки.
|
|
|
|
4
|
Органічні молекули.
Поняття про біологічні макромолекули –
біополімери.
|
|
|
|
5
|
Білки, їхня структурна організація та основні
функції.
|
|
|
|
6
|
Ферменти, їхня роль у клітині.
|
Лабораторні дослідження:
Властивостей ферментів
|
|
|
7
|
Ліпіди.
|
|
|
|
8
|
Узагальнення і систематизація
з тем: «Вступ. Хімічний склад клітини» (усне опитування)
|
|
|
|
9
|
Вуглеводи.
|
|
|
|
10
|
Нуклеїнові кислоти. Роль нуклеїнових кислот як
носія спадкової інформації.
АТФ.
|
Практичні роботи
№ 1.
Розв’язання елементарних вправ зі структури білків та нуклеїнових кислот
|
|
|
Тема 2. Структура клітини (орієнтовно 6 год)
|
||||
11
|
Методи дослідження клітин. Типи мікроскопії.
|
|
|
|
12
|
Структура еукаріотичної клітини: клітинна мембрана
|
Лабораторні роботи
1. Вивчення
структурно-функціональної різноманітності клітин
|
|
|
13
|
Структура еукаріотичної клітини: цитоплазма, основні
клітинні органели.
|
|
|
|
14
|
Ядро, його структурна організація та функції.
|
|
|
|
15
|
Типи клітин та їхня
порівняльна характеристика: прокаріотична та еукаріотична клітина, рослинна
та тваринна клітина.
|
|
|
|
16
|
Узагальнення і систематизація
знань з тем: «Хімічний склад клітини. Структура клітини» (усне опитування)
|
|
|
|
Тема 3. Принципи функціонування клітини (6 год)
|
||||
17
|
Обмін речовин та енергії.
Основні шляхи
розщеплення органічних речовин в живих організмах.
|
|
|
|
18
|
Клітинне дихання. Біохімічні
механізми дихання.
|
|
|
|
19
|
Фотосинтез:
світлова та темнова фаза
|
|
|
|
20
|
Хемосинтез.
|
|
|
|
21
|
Базові принципи синтетичних процесів у клітинах та
організмах
|
|
|
|
22
|
Узагальнення і
систематизація знань з теми: «Принципи функціонування клітини». Контрольна
робота №1 (письмово)
|
|
|
|
Тема 4. Збереження та
реалізація спадкової інформації (орієнтовно 11 год)
|
||||
23
|
Гени та геноми.
|
|
|
|
24
|
Будова генів та основні компоненти геномів про- та еукаріотів.
|
|
|
|
25
|
Транскрипція.
Основні типи РНК.
|
|
|
|
26
|
Генетичний код. Біосинтез білка.
|
|
|
|
27
|
Подвоєння ДНК; репарація
пошкоджень ДНК.
|
|
|
|
28
|
Взаємозв'язок між будовою та
функціями хромосом
|
Практичні роботи
2. Розв’язування елементарних
вправ з реплікації, транскрипції та трансляції
|
|
|
29
|
Поділ клітин: клітинний цикл, мітоз. Мейоз. Рекомбінація ДНК.
|
Лабораторні дослідження:
фаз мітозу (на прикладі
клітин кореня цибулі).
|
|
|
30
|
Статеві клітини та
запліднення.
|
|
|
|
31
|
Етапи індивідуального розвитку.
|
|
|
|
32
|
Етапи індивідуального розвитку.
|
|
|
|
33
|
Узагальнення і
систематизація знань з теми: «Збереження та реалізація спадкової інформації»
|
|
|
|
Тема 5. Закономірності
успадкування ознак (орієнтовно 10 год)
|
|
|||
34
|
Класичні методи
генетичних досліджень. Генотип та фенотип. Алелі.
|
|
|
|
35
|
Закони Менделя.
|
|
|
|
36
|
Ознака як результат взаємодії
генів.
|
Практичні роботи
3. Складання схем
схрещування.
|
|
|
37
|
Поняття про
зчеплення генів і кросинговер.
|
|
|
|
38
|
Генетика статі й успадкування, зчеплене зі статтю.
|
|
|
|
39
|
Форми мінливості.
|
Лабораторні дослідження
мінливості в рослин і тварин.
|
|
|
40
|
Мутації: види мутацій, причини
та наслідки мутацій.
|
|
|
|
41
|
Спадкові захворювання людини.
Генетичне консультування.
|
Проект
Складання власного родоводу
та демонстрація успадкування певних ознак (за вибором учня) / родовід родини
видатних людей (за вибором учня)
|
|
|
42
|
Сучасні методи молекулярної генетики
|
|
|
|
43
|
Узагальнення і систематизація знань з теми:«Закономірності
успадкування ознак» (усне опитування)
|
|
|
|
Тема 6. Еволюція органічного
світу (орієнтовно 7 год)
|
||||
44
|
Популяції живих організмів та їх основні характеристики.
|
|
|
|
45
|
Еволюційні фактори. Механізми первинних еволюційних змін.
|
|
|
|
46
|
Механізми видоутворення.
|
|
|
|
47
|
Розвиток
еволюційних поглядів. Теорія Ч. Дарвіна.
Роль палеонтології, молекулярної
генетики в обґрунтуванні теорії еволюції.
|
|
|
|
48
|
Еволюція людини. Етапи еволюції
людини.
|
|
|
|
49
|
Світоглядні та наукові
погляди на походження та історичний розвиток життя
|
|
|
|
50
|
Узагальнення і
систематизація знань з теми:
«Еволюція органічного світу».Контрольна робота № 2
(письмово)
|
|
|
|
Тема 7. Біорізноманіття
(розглядається опційно, орієнтовно 4 год)
|
||||
51
|
Основи еволюційної філогенії та систематики.
|
|
|
|
52
|
Основні групи організмів: бактерії, археї, еукаріоти.
|
|
|
|
53
|
Огляд основних еукаріотичних таксонів
|
|
|
|
54
|
Неклітинні форми життя: віруси.
|
|
|
|
Тема 8. Надорганізмові
біологічні системи (орієнтовно 7 год)
|
||||
55
|
Екосистема.
Різноманітність екосистем
|
|
|
|
56
|
Харчові зв’язки, потоки енергії та колообіг речовин в екосистемах.
|
|
|
|
57
|
Біотичні, абіотичні та антропічні (антропогенні, техногенні) фактори.
|
|
|
|
58
|
Стабільність екосистем та причини її порушення.
|
|
|
|
59
|
Біосфера як цілісна система.
.
|
|
|
|
60
|
Захист і
збереження біосфери, основні заходи щодо охорони навколишнього середовища
|
Проект (дослідницький)
Виявлення рівня
антропогенного та техногенного впливу в екосистемах своєї місцевості
|
|
|
61
|
Узагальнення і
систематизація знань з тем: « Біорізноманіття. Надорганізмові біологічні
системи» (усне опитування)
|
|
|
|
Тема 9. Біологія як основа
біотехнології та медицини (орієнтовно 6 год +2)
|
||||
62
|
Введення в культуру рослин
Одомашнення тварин.
|
|
|
|
63
|
Поняття про селекцію. Методи
селекції рослин Методи селекції тварин.
|
|
|
|
64
|
Огляд традиційних біотехнологій.
|
|
|
|
65
|
Основи генетичної та клітинної інженерії.
|
|
|
|
66
|
Роль генетичної інженерії в сучасних біотехнологіях і медицині.
|
|
|
|
67
|
Генетично модифіковані організми
|
|
|
|
68
|
Основні загальні
властивості живих систем
|
|
|
|
69
|
Узагальнення і систематизація знань з теми «Біологія як основа
біотехнології та медицини» (усне опитування)
|
|
|
|
70
|
Повторення
вивченого матеріалу
|
|
|
|
Немає коментарів:
Дописати коментар