Складено згідно з навчальною
програмою для загальноосвітніх
навчальних закладів, БІОЛОГІЯ 6– 9
класи.
Програма затверджена Наказом Міністерства освіти і науки
України від 07.06.2017 № 804
Наведена кількість годин на
вивчення кожної теми є орієнтовною. Послідовність тем у межах одного
навчального року вчитель може змінювати на власний розсуд (без порушення логіки
викладання). Елементи змісту, які є необов’язковими й можуть вивчатися опційно
(за вибором учителя), виділено курсивом;
так само виділено опційні складові очікуваних результатів
навчально-пізнавальної діяльності учнів. Виконання та захист проектів
передбачає проведення учнями дослідницької роботи і представлення її
результатів; проекти інших типів (творчі, інформаційні тощо) вчитель може
впроваджувати додатково за бажанням. Кожен учень упродовж навчального року має
взяти участь хоча б в одному навчальному проекті.
Календарне планування
8 клас
(70 годин – 2 години на тиждень, із них 4 години – резервних)
№
п/п
|
Теми уроків
|
Лабораторні роботи,дослідження,проекти
|
Дата
|
Д/з
|
Вступ(2 год.)
|
|
|||
1
|
Біосоціальна
природа людини. Науки, що вивчають
людину. Методи дослідження організму людини.
|
|
|
|
2
|
Значення знань
про людину для збереження її здоров’я.
|
|
|
|
ТЕМА 1. ОРГАНІЗМ ЛЮДИНИ ЯК
БІОЛОГІЧНА СИСТЕМА (орієнтовно 7 год)
|
||||
3
|
Організм людини
як біологічна система. Різноманітність клітин організму людини
.
|
|
|
|
4
|
. Тканини. Органи. Фізіологічні
системи
|
Лабораторне
дослідження:
ознайомлення з препаратами
тканин людини
|
|
|
5
|
Поняття
про механізми регуляції.
|
|
|
|
6
|
Нервова регуляція. Нейрон.
Рефлекс. Рефлекторна дуга.
|
|
|
|
7
|
Гуморальна регуляція. Поняття
про гормони.
|
|
|
|
8
|
Імунна регуляція.
|
|
|
|
9
|
Узагальнення і
систематизація знань з тем: «Вступ. Організм людини як біологічна
система»(усне опитування)
|
|
|
|
ТЕМА 2. ОПОРА ТА РУХ ( 6 год)
|
||||
10
|
Значення опорно-рухової системи, її будова та функції..
Кістки, хрящі. З’єднання кісток.
|
Лабораторні дослідження
мікроскопічної будови кісткової, хрящової та
м’язової тканин;
|
|
|
11
|
Огляд будови
скелета
|
|
|
|
12
|
Функції і будова
скелетних м’язів Основні групи скелетних м’язів.
|
|
|
|
13
|
Робота
м’язів. Втома м’язів
|
Лабораторні дослідження
розвитку втоми
при статичному і динамічному навантаженні;
впливу ритму і навантаження на розвиток втоми.
|
|
|
14
|
Розвиток опорно-рухової системи людини з віком.
Надання першої допомоги при
ушкодженнях опорно-рухової системи.
Профілактика
порушень опорно-рухової системи. Проект (за вибором)
Гіподинамія –
ворог сучасної людини
Рухова активність - основа
фізичного здоров’я
|
|
|
|
15
|
Узагальнення і
систематизація знань з теми: « Опора та
рух.» (усне опитування)
|
|
|
|
ТЕМА 3. ОБМІН РЕЧОВИН ТА ПЕРЕТВОРЕННЯ ЕНЕРГІЇ В ОРГАНІЗМІ ЛЮДИНИ
(орієнтовно 3 год)
|
||||
16
|
Обмін речовин та перетворення
енергії в організмі людини – основна властивість живого. Харчування та обмін
речовин.
|
.Дослідницький
практикум
№1.Самоспостереження за співвідношенням ваги і росту тіла.
|
|
|
17
|
Їжа та її
компоненти.
Склад харчових
продуктів.
|
Проект
Збалансоване
харчування.
|
|
|
18
|
Значення
компонентів харчових продуктів.
Харчові та
енергетичні потреби людини.
|
|
|
|
ТЕМА 4. ТРАВЛЕННЯ (орієнтовно
6 год)
|
||||
19
|
Значення
травлення. Система органів травлення.
|
|
|
|
20
|
Процес травлення: ковтання,
перистальтика, всмоктування.
Процес травлення у ротовій
порожнині
|
Лабораторні дослідження
зовнішньої будови зубів (за муляжами,
моделями)
Дослідницький практикум
№2Дія ферментів
слини на крохмаль.
|
|
|
21
|
Процес травлення в шлунку
і кишечнику.
|
|
|
|
22
|
Регуляція травлення.
|
|
|
|
23
|
Харчові розлади
та їх запобігання.
|
.
|
|
|
24
|
Узагальнення і
систематизація знань з тем: «Обмін речовин» «Травлення» . Контрольна робота
№1 (письмово)
|
|
|
|
ТЕМА 5. ДИХАННЯ (орієнтовно 4
+ 1 год)
|
||||
25
|
Значення дихання.
Система органів дихання.
|
|
|
|
26
|
Газообмін у
легенях і тканинах.
|
|
|
|
27
|
Дихальні рухи. Нейрогуморальна регуляція дихальних рухів.
|
|
|
|
28
|
Профілактика
захворювань дихальної системи.
|
|
|
|
29
|
Вплив
навколишнього середовища на дихальну систему
|
|
|
|
ТЕМА 6. ТРАНСПОРТ РЕЧОВИН (орієнтовно 7 год)
|
||||
30
|
Внутрішнє середовище
організму. Поняття про гомеостаз. Кров, її склад та функції. Лімфа. Зсідання крові. Групи крові та переливання
крові.
|
Лабораторні роботи:
1.Мікроскопічна
будова крові людини.
|
|
|
31
|
Імунна система. Імунітет.
Специфічний і неспецифічний імунітет. Імунізація.. Алергія. СНІД.
|
|
|
|
32
|
Узагальнення і систематизація
знань з тем: «Дихання. Транспорт і речовини» (усне опитування)
|
|
|
|
33
|
Система кровообігу.
Серце: будова та функції.
Робота серця
|
Лабораторні дослідження:
вимірювання
частоти серцевих скорочень
Дослідницький
практикум
№3.Самоспостереження за частотою серцевих скорочень упродовж доби, тижня.
|
|
|
34
|
Будова та функції кровоносних
судин. Рух крові
|
|
|
|
35
|
Кровотечі.
|
|
|
|
36
|
Серцево-судинні хвороби та їх
профілактика.
|
|
|
|
37
|
Узагальнення з
теми: « Транспорт речовин» (усне опитування)
|
|
|
|
ТЕМА 7. ВИДІЛЕННЯ. ТЕРМОРЕГУЛЯЦІЯ (орієнтовно
4 год)
|
||||
38
|
Виділення -
важливий етап обміну речовин.
Будова і функції
сечовидільної системи.
|
|
|
|
39
|
Захворювання
нирок та їх профілактика.
|
|
|
|
40
|
Значення і будова
шкіри. Терморегуляція.
|
|
|
|
41
|
Перша допомога при термічних
пошкодженнях шкіри (опіки, обмороження), тепловому та сонячному ударі.
Захворювання шкіри та їх профілактика
|
Проект
Визначення типу шкіри на
різних ділянках обличчя та складання
правил догляду за власною шкірою.
|
|
|
ТЕМА 8. ЗВ’ЯЗОК ОРГАНІЗМУ ЛЮДИНИ ІЗ ЗОВНІШНІМ
СЕРЕДОВИЩЕМ.
НЕРВОВА СИСТЕМА (орієнтовно 5 год)
|
||||
42
|
Будова нервової
системи. Центральна і периферична нервова система людини.
|
|
|
|
43
|
Спинний мозок. Головний мозок.
|
Лабораторні дослідження Вивчення будови спинного та головного мозку
людини (за муляжами, моделями,
пластинчастими препаратами).
|
|
|
44
|
Поняття про соматичну нервову
систему. Вегетативна нервова система.
|
|
|
|
45
|
Профілактика
захворювань нервової системи.
|
|
|
|
46
|
Узагальнення
і систематизація знань з тем:
«Виділення, терморегуляція. Зв'язок організму людини із зовнішнім
середовищем. Нервова система».
(усне опитування)
|
|
|
|
ТЕМА 9. ЗВ’ЯЗОК ОРГАНІЗМУ ЛЮДИНИ ІЗ ЗОВНІШНІМ СЕРЕДОВИЩЕМ. СЕНСОРНІ
СИСТЕМИ (орієнтовно 7 год)
|
||||
47
|
Загальна характеристика сенсорних систем, їхня будова.
|
|
|
|
48
|
Зорова сенсорна система. Око. Гігієна зору.
|
|
|
|
49
|
Сприйняття
світла, кольору, простору
|
Лабораторні
дослідження:
визначення акомодації ока;
виявлення сліпої плями на сітківці ока; |
|
|
50
|
Слухова сенсорна система. Вухо. Гігієна слуху.
|
Лабораторні
дослідження:
вимірювання порога слухової
чутливості.
|
|
|
51
|
Сенсорні системи смаку, нюху
|
|
|
|
52
|
Сенсорні системи рівноваги, руху,
дотику, температури, болю.
|
Дослідницький практикум
№4Дослідження температурної
адаптації рецепторів шкіри.
|
|
|
53
|
Узагальнення
і систематизація знань з теми: «Зв'язок
із зовнішнім середовищем. Сенсорні системи»
Контрольна робота №2 (письмово)
|
|
|
|
ТЕМА 10. ВИЩА НЕРВОВА ДІЯЛЬНІСТЬ (орієнтовно 7
год)
|
||||
54
|
Поняття про вищу
нервову діяльність та її основні типи.
|
Дослідницький
практикум
№5.Визначення типу вищої
нервової діяльності та властивостей темпераменту
|
|
|
55
|
Умовні та безумовні рефлекси
|
Лабораторне
дослідження:
визначення реакції зіниць на
світло;
|
|
|
56
|
Інстинкти.
|
|
|
|
57
|
Мова. Мислення та свідомість
|
|
|
|
58
|
Навчання та пам’ять.
|
Лабораторне
дослідження:
дослідження різних видів
пам’яті
|
|
|
59
|
Сон. Біоритми.
|
|
|
|
60
|
Узагальнення
і систематизація знань з теми: « Вища нервова діяльність» (усне опитування)
|
|
|
|
ТЕМА 11.
ЕНДОКРИННА СИСТЕМА (орієнтовно 3 год)
|
||||
61
|
Ендокринна система. Залози
внутрішньої та змішаної секреції. Залози внутрішньої та змішаної секреції.
|
|
|
|
62
|
Профілактика захворювань ендокринної системи.
|
Проект.
Йододефіцит в організмі
людини, його наслідки та профілактика (або
тематика за вибором учителя)
|
|
|
63
|
Взаємодія
регуляторних систем
|
|
|
|
ТЕМА 12. РОЗМНОЖЕННЯ ТА РОЗВИТОК ЛЮДИНИ (орієнтовно 4 год +2)
|
||||
64
|
Будова та функції репродуктивної системи.
|
|
|
|
65
|
Статеві клітини. Запліднення. Менструальний цикл.
|
|
|
|
66
|
Вагітність. Ембріональний
період розвитку людини. Плацента, її функції.
|
|
|
|
67
|
Постембріональний розвиток людини.
Репродуктивне здоров’я.
|
|
|
|
68
|
Цілісність організму людини.
Взаємодія регуляторних систем організму.
|
|
|
|
69
|
Узагальнення
і систематизація знань з тем: «Ендокринна система. Розмноження та розвиток
людини» (усне опитування)
|
|
|
|
70
|
Повторення вивченого матеріалу
|
|
|
|
Немає коментарів:
Дописати коментар